zaterdag 10 januari 2015

Revisie Rotor cranks

Met een ruime 25.000km zonder onderhoud heb ik de geadviseerde onderhoudsinterval van 5.000km van de Rotor RS4X crankset ruim overschreden. Doordat de crankset in de Quest niet blootgesteld is aan regen, modder en stof mag je aannemen dat het allemaal iets minder te lijden heeft dan op een mountainbike. Monteren en demonteren van de crankset en afstellen van de voorderailleur in de velomobiel is een rotwerkje dus ik heb het lekker lang uitgesteld maar nu moest het er toch eens van komen.

Al meteen na demontage van het complete brackethuis uit de fiets is duidelijk dat onderhoud van de crankset hard nodig is: het draait allemaal behoorlijk stroef. Ik heb ik de afgelopen x duizend kilometer heel wat Watts extra getrapt. Daar gaat de winst van het systeem...
Het brackethuis met de Rotor crankset heb ik een week geleden al uit de fiets gehaald en tijdelijk vervangen door een reserve brackethuis met een standaard Shimano trapas. Hoewel het allemaal niet meer zo soepel draaide mis ik de Rotor toch: ik ga gewoon duidelijk minder snel en klimmen en op gang komen kost merkbaar meer moeite. Extra stimulans dus om de RS4X crankset weer in nieuwstaat te brengen. Dat zal helemaal weer heerlijk fietsen. 

Om het allemaal weer in nieuwstaat te brengen ga ik verder dan het standaard onderhoud (een likje vet hier en daar) en vervang ik alle kogel- en naaldlagers. Hiervoor moet de crankset volledig uit elkaar worden genomen. Het lastigst is hierbij de eerste stap: het losdraaien van de met Loctite 243 gefixeerde linker bottom bracket cup zodat de crankset uit het brackethuis kan worden gehaald. Om te voorkomen dat de bottom bracket dopsleutel uitschiet en de aluminium tandjes van de cup vernielen, gebruik ik een wringijzer en klem dat over de bottom bracket heen vast met een lijmtang. Het brackethuis staat stevig vastgeklemd op een precies passende balk die op zijn beurt weer ingeklemd is in de bankschroef. Na verhitten van het brackethuis met een gasbrander komt met enige kracht de cup netjes los zonder dat de sleutel uitschiet.


Wringijzer vastgeklemd met lijmtang om uitschieten en 
beschadiging van de cup te voorkomen


Het geheel ingeklemd op een balk in de bankschroef

Nadat de crankset uit het brackethuis is gedraaid kan ik deze compleet demonteren. Voor het verwijderen van de met permanente Loctite 634 vastgezette kogel- en naaldlagers moeten de lagerzittingen worden heetgestookt met de gasbrander. De speciale gereedschappen voor het uittikken van de lagers, zoals voorgeschreven door Rotor, zijn misbaar. Een nylon hamer, wat stukjes hout en passende ronde stukjes staal (sleuteldoppen) volstaan om de lagers uit- en in de zittingen te tikken.

Nadat ik de crankset volledig heb gedemonteerd en alle onderdelen schoongemaakt, poseren ze voor een foto. Op de achtergrond het chique Titanium familielid dat dit allemaal al een keertje heeft meegemaakt. Deze mag ooit nog worden verkocht maar is nog steeds de basis voor een (nog te maken) testopstelling waarmee ik wil proberen de afstelling tijdens het fietsen aan te passen in plaats van een permanente instelling door de boel met Loctite te fixeren bij montage. 


Compleet gedemonteerd.
Het lijkt zo bijna wel een verbrandingsmotor.

De nieuwe lagers liggen klaar voor montage, totale kosten van de lagers zijn ongeveer €80. Allemaal leverbaar via Lager-Techniek.eu. Al langere tijd had ik ook al nieuwe links liggen (de zwarte 8-vormige onderdelen), ooit op de kop getikt via Ebay. Hierin zitten ook 2 naaldlagers per link. Deze monteer ik nu ook.

4 nieuwe kogel- en naaldlagers. Nieuwe links met
naaldlagers op de achtergrond

Diverse onderdelen moeten met permanente Loctite 638 worden vastgezet. De lagers moeten allemaal stevig in hun zittingen worden gemept. Hier is soms best wat geweld bij nodig. Wel met beleid, om niet op de binnenringen van de lagers te slaan.
Nadat de hele boel weer is gemonteerd, hier en daar met een likje vet conform voorschriften, oogt het allemaal weer deftig en draait het weer een stuk soepeler.


Alles weer gemonteerd. Klaar voor montage in de Quest.




















Wanneer ik volgende week de bovenkuip van de Quest moet demonteer om de bedrading van de richtingaanwijzers achter te repareren plaats ik de Rotor crankset weer terug in mijn Quest. Tegelijk moeten dan ook de achterwiellagers worden vervangen. Nu eerst nog een weekje trappen met de standaard trapas maar ik verlang toch elke fietstocht terug naar de Rotor.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Willem Jan,

    Wat een karwei man! Je moet het er maar voor over hebben, wel knap dat je het zelf allemaal doet!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Willem,
    Tijdens de pauze van OBT niet meer aan gedacht om je te bedanken voor het ventiel, dus hierbij nog bedankt,en later niet meer met je gesproken over de crankset die je in je fiets had liggen. Een aardige klus, snap dat je dit niet elke 5000 km doet, want dan ben je 2 keer per jaar aan het klussen.
    Ben benieuwd als je hem monteert hoeveel effect het dan echt heeft. Ben je ook gelijk gemotiveerd om het vaker te doen. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,
      Graag gedaan hoor. Moet er zelf ook nog aan denken weer een extra ventieltje in mijn gereedschapsetje te stoppen...
      Het reviseren van de Rotor cranks is inderdaad een hele klus. Hier ben ik wel veel verder gegaan dan het standaard onderhoud als voorgeschreven elke 5000km. Daarbij hoeft alleen de linker crank te worden verwijderd. Daarna kan de as met daaraan de kettingbladen en rechtercrank er uit worden getikt waarna de naaldlagers in de twee 8-vormige links en de naaldlager in bracketbuis kunnen worden gesmeerd.
      Ik heb de Rotor tweedehands gekocht, geen idee hoeveel kilometer die al had gedraaid. Bij mij in elk geval 25000. Stel dat er al 15000km opzaten, dan is deze klus (een dagje werk, en €80 aan onderdelen) elke twee jaar nog wel te overzien.
      Ik ben inderdaad benieuwd hoe het weer voelt is de crank weer soepeldraaiend is gemonteerd. Nu ik een weekje fiets met een standaard krankset met ronde bladen merk ik wel duidelijk een verschil. Ik kan mij voorstellen dat jij als 'Rotor specialist' wel eens dit systeem zou willen ervaren, hoewel dit weinig zin heeft omdat het niet meer leverbaar is. Maar toch, je mag mijn tweede set wel een tijdje lenen als je dat wilt. Dan kan ik hem geheel gemonteerd in het brackethuis naar je opsturen.

      Verwijderen
  3. I have a friend, Don Smith in the United States that rebuilds rotor cranks to better condition than when they were new. He machines the cups and has different bearings which totally remove all stiction from the crank set. He did my rs4x rotors and they are amazing. They spin now just like a high quality normal crank. If you install your rotor crank into the bb shell and attach the arms, spin the cranks and see how many revolutions it will make. Mine used to get maybe 2 or 3 revolutions. Now they will get around 15 to 18 revolutions before they stop. If you have any questions for Don, his email is airxxxwolf@yahoo.com here is a video of Dons work with rotors. https://www.youtube.com/watch?v=Z__tS30Q8Jo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for your comment. Very interesting! I remember you made this comment also on a previous message about this topic on my blog.
      I just sent Don an e-mail asking him for information. I'll keep this in mind for when maintance is necessary again.

      Verwijderen
  4. Beste Willem Jan,

    Zijn er nog kettingbladen te verkrijgen voor dit systeem. Ik verwacht dat die wel wat vaker vervangen moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,
      Nee, nieuw is er (via de officiële kanalen) niets meer verkrijgbaar. Toen ik een tijdje terug een speciaal boutje nodig had heb ik dat rechtstreeks bij Rotor in Spanje gevraagd. En gekregen. Wellicht helpt het dat ik Spaans spreek en schrijf... Ik kijk met enige regelmaat op Ebay, daar komt nog wel eens wat voorbij.

      Verwijderen
    2. Hoe los je in de praktijk dit probleem dan op? Zijn er andere kettingwielen die ook passen of heb je een adapter gemaakt?

      Verwijderen
    3. Nee, helaas zijn er (voor zover ik weet) geen nieuwe onderdelen te koop via de normale kanalen. Wellicht dat Rotor zelf nog wel e.e.a. op de plank heeft liggen. Zo heb ik tijdje geleden een nieuwe specifieke bout rechtstreeks via Rotor kunnen krijgen. Kettingbladen zou je specifiek kunnen laten maken door iemand met een CNC machine, zoals Leo Visser van Alligt Ligfietsen in Dronten.

      Verwijderen
  5. Leuk te lezen dat de de bedrijfsnaam www.lager-techniek.eu terug komt op deze site. Zeker ook te zien waar onze lagers allemaal gebruikt worden. In de fietswereld leveren we steeds meer lagers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe kun je het beste de naaldlagers in de zwarte verbindingsstukjes eruit halen? Ze zitten in een blind gat dus vanaf de achterkant eruit hameren gaat niet lukken.

      Verwijderen
    2. De naaldlagers zijn niet te vervangen. Ik heb via Ebay nieuwe links kunnen kopen.

      Verwijderen