zondag 9 maart 2014

Veerkracht

In een (bijna) ultieme poging de remwerking en -dosering helemaal naar tevredenheid te maken heb ik gisteren een hulpveer aangebracht op de beide remkabels waardoor de hevel van het remmechaniek altijd vlot terugkeert na het loslaten van de hendel.

















In het anderhalf jaar dat ik nu velomobiel, is onevenredig veel tijd gaan zitten in het onderhouden van de remmen en in pogingen het remvermogen te verbeteren. Het begon ermee dat ik één van de remankerplaten moest vervangen omdat het mechaniek stuk was. Na vervanging, remden links en rechts niet meer gelijk: de hevel van de oude remankerplaat stond veel 'stijler', was al veel verder gedraaid, dan de hevel van de het nieuwe mechaniek waardoor de momentarm niet gelijk was. Iets dat je niet kunt afstellen door de kabel te verstellen. Ik heb geprobeerd dit op te lossen door een 0.5mm dik aluminium plaatje onder het de nokjes van de remschoenen van het oude mechaniek te leggen maar hierdoor zijn de remschoenen niet meer concentrisch met de remtrommel en raken de remschoenen de trommel maar op een klein vlakje. De remwerking is dan erg matig. Afschuren met de schuurtrommel zoals ze die in Dronten hebben zou een mogelijkheid zijn maar opnieuw moet dan de hevel weer een grotere slag maken. Afijn, ik had meteen beide remankerplaten moeten vervangen. Dat zou mij een hoop vruchteloos gepruts en afstellen hebben bespaard.

Aan het begin van dit jaar dus alsnog maar alles vervangen: 2 nieuwe remankerplaten en nieuwe Jagwire binnen- en buitenkabels. In een poging het helemaal goed te doen heb ik dunnetjes teflonvet aangebracht op de nieuwe binnenkabels vóór montage. Ook geen succes: dit beetje vet zorgde juist voor extra weerstand van de kabels waardoor de remmen niet goed teruggingen na het loslaten van de remhendel. Nooit meer doen. Na een paar dagen de kabels weer gedemonteerd, met remreiniger het vet weggespoeld uit de buitenkabels en de boel weer gemonteerd met gebruik van nieuwe binnenkabels. Eén hardnekkig probleem, waar ik al sinds het begin van mijn leven als velomobilist mee te kampen had, bleef: na elke keer remmen moest ik de remhendel handmatig een laatste zetje geven om de remmen helemaal los te krijgen. Heel irritant. Door de sterke bochten in de kabelloop door de wielkasten hebben de remkabels wat meer wrijving dan op een gewone fiets. Het veertje van het remmechaniek is mijns inziens iets te zwak om dit altijd lekker soepel te laten werken. Als je dan de fiets ook nog alle dagen, door weer en wind gebruikt komt er ook water in de remtrommels, gaan het excenter en de draaipunten oxideren en gaat het allemaal nog wat minder soepel.
















De hulpveren, gemonteerd tussen de eindnippel op de buitenkabel en de schroefnippel op de binnenkabel houden de remkabels nu altijd onder spanning. De veerkracht van het remmechaniek hoeft alleen de remschoenen en -hevel zelf terug te stellen. De veer in de remkabels zorgt voor het terugtrekken van de remkabel. Er is nu uiteraard wat meer kracht nodig voor het remmen maar doseren van de remkracht gaat een stuk beter. Ook een duwtje geven tegen de remhendel om de remschoenen helemaal vrij te zetten is niet meer nodig.
De komende week wil ik de veren nog wel vervangen door iets kortere, soepelere exemplaren. De veren heb ik uit de restenbak bij de metaalwinkel.nl. Ik heb een klein assortiment meegenomen zodat ik de meest geschikte kan uitkiezen.



Ook de remhendel zelf heb ik onderhanden genomen: het 6mm gat voor de M6 inbusbout die als draaipunt fungeert heb ik uitgeboord tot 8mm. In dit iets ruimere gat heb ik een busje van rond 8x1mm geplaatst, iets langer dan de buiten-buiten breedte van de remhendel. In het busje heb ik de bout weer geplaatst. Doordat het busje iets breder is dan de remhendel kan ik de bout stevig aandraaien en is het draaipunt van de remhendel nauwkeuriger waardoor de remhendel zelf ook soepeler draait.

Opvallend is hoezeer de remwerking invloed heeft op de (gemiddelde) snelheid: met betere remmen meer snelheid. Kunnen vertrouwen op de remmen geeft dat je later remt, meer snelheid durft te houden. Slepende remmen zijn uiteraard helemaal funest voor de snelheid. Wel goed voor de conditie overigens.

Als na een tijdje de remmen nog niet helemaal naar mijn zin zijn, dan overweeg ik opnieuw om het hydraulische rembedieningssetje te kopen. Bezwaar hierbij is nu (behalve de kosten, voor een oude fiets als de mijne) dat de beide remmen bedient worden door één remhendel. Vanaf één leiding wordt via een T-stukje de remkracht verdeeld over beide remmen. Het systeem is dus niet redundant. Geen goed idee mijns inziens. Twee afzonderlijke hydraulische remhendels op het stuur monteren vergt dan weer wat aanpassingen aan het stuur en een oplossing om deze beide handig te bedienen.


4 opmerkingen:

  1. Een alternatief dat ik zelf ook overweeg, is om de remhendels te scheiden.
    Zo kun je ten eerste het verschil in krachtverloop tussen beide remmen opvangen (helaas zijn geen twee remmen hetzelfde, zelfs al heb je ze bijna gelijk afgesteld, dan nog kan onder bijvoorbeeld vochtige condities het verloop compleet anders zijn).
    Ten tweede kun je in bochten met het buitenste wiel krachtiger remmen zonder dat je binnenste wiel meteen blokkeert.

    Het vraagt misschien even gewenning, maar ik heb van mensen die dit hebben gedaan alleen nog maar positieve reacties gehoord/gelezen.
    Zie oa. hier: https://groups.google.com/d/msg/ligfiets/uW-NGOjKtOw/jhY9ixfZtu0J

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Willem Jan,

    Dit is in elk geval goed opgelost! Het alternatief dat Ernst noemt is zeker de moeite van overwegen waard, ook ik ervaar het soms als hinderlijk als het binnenbochtwiel blokkeert in de afdaling. De producenten van de WAW bieden de fietsen altijd aan met separate remmen, en zien dat ook om die reden als voordeel. Het zal inderdaad wat gewenning vragen, maar dat gaat normaal gezien snel. Het plaatsen van 2 aparte hydraulische grepen is inderdaad een uitdaging, maar misschien wel het overwegen waard.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Willem Jan,

    Vanwege het aanlopen/blijven hangen van trommelremmen in de winter, heb ik op de Quest74 ook veren toegepast.
    (de veren zijn gekocht bij een rijwielzaak en ze worden gebruikt voor handremmen)
    Echter heb ik de veer iets uitgetrokken (een grotere spoed & inveerlengte) en de uiteinden vernauwd naar een diameter van 2mm. (centreren op binnenkabel) De veerlengte is aangepast. De handrem bedient iets zwaarder (door de veren) en de remmen lopen onbediend nu altijd vrij! De gelijke rem-werking krijg ik door het afstellen van de kabels. Er zijn ook jagwire-kabels toegepast. Als de remmen piepen, wordt het tijd de remschoenen opnieuw schoon te schuren en de trommels schoon te maken.
    Het voldoet goed.
    Met vriendelijke groet, Kees Jutte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij de Alleweder worstelde ik ook altijd met de 70mm trommels. Nooit remden die goed genoeg. Brecht, bij Fietser (van de WAW), zei me altijd dat het beter is om met twee grepen te werken. Niet alleen kun je elke rem afzonderlijk doseren, maar de kracht is ook groter (één grip per rem, waar anders die ene hefboom beide remmen samen moet bedienen).
    Nu, in de Orca, met de 90mm trommels en gescheiden remsysteem, is de remkracht merkbaar veel groter. Ik denk dat je met links en rechts te scheiden het grootste voordeel zal halen, al is dat niet evident om zoiets te monteren.

    BeantwoordenVerwijderen