maandag 31 maart 2014

Aan- en Uitmodderen en het kuisrad

Je kunt aanmodderen en uitmodderen. Aanmodderen doe ik al een hele tijd met de remmen van mijn Quest.
Uitmodderen staat niet in de Van Dale maar dat daar heb ik door de perikelen met de remmen wel regelmatig gelegenheid voor: het leegscheppen van de wielkasten. Hierbij verwijder ik regelmatig een hoeveelheid zand en paardenmest die zomaar het verschil in gewicht kan benaderen tussen een Quest van glasvezel en carbon. Dat paarden niet thuishoren op een fietspad en dat paardenzitters eens achterom zouden moeten kijken is overigens voldoende stof voor zomaar een volgend bericht.

Door een modificatie aan de remmen hoop ik eindelijk uit- aangemodderd te zijn met de remmen. Hierdoor heb ik dus wel minder vaak de gelegenheid om de wielkasten uit te modderen. Omdat ik hecht aan schone wielkasten, mijn bejaarde Quest is immers al niet de lichtste, heb ik het kuisrad verzonnen:
Om een extra velg die ik nog heb liggen bevestig ik met tyraps een stuk tuinslang, als ware het de band. Met behulp van de standaard tuinslang hulpstukjes maak ik één uiteinde van de tuinslang dicht. Het andere uiteinde van de tuinslang laat ik naar de as van de velg lopen waar ik het met een roterende koppeling doorkoppel aan een andere tuinslang die ik aansluit op de buitenkraan. In de tuinslang om de velg maak ik op regelmatige afstanden gaatjes.
Om de wielkasten uit te modderen vervang ik het gewone wiel door het kuisrad. Nadeel van een Quest is wel dat je hiervoor dus wel telkens de veerpoten los moet maken.
Terwijl ik de fiets op zijn kant of op de kop in het kantelframe laat liggen laat ik de water door de tuinslang lopen terwijl ik aan het kuisrad slinger. Hierbij sproeit het water vanzelf de binnenkant van de wielkasten schoon en worden deze ontdaan van zand en paardenmest.




Principe van het kuisrad voor het reinigen
van de wielkasten



Voor wat betreft het aanmodderen met de remmen, doordat ik deze niet gelijktijdig heb vervangen toen één remankerplaat stuk ging bleef de fiets links en rechts ongelijk remmen. Aan het begin van dit jaar heb ik daarom de beide remankerplaten (opnieuw) vervangen, inclusief de remkabels, kabelstoppers, et cetera. Hierbij maakte ik een ongelukkige keuze voor het invetten van de binnenkabels waardoor deze (vooral bij koude) juist niet soepel bewogen met als gevolg dat de remmen bleven hangen. Verder ben ik, zoals het een velomobilist betaamd, een doorrijder. Vanaf het begin van dit jaar heb ik nog geen woon-werk rit overgeslagen en alweer 4850 kilometer gemaakt. Hierbij heb ik ook veelvuldig in de regen gereden en dat blijkt ook een probleem te zijn voor de remmen zoals deze gemonteerd zijn op mijn fiets, met de reactieplaat naar boven. Deze reactieplaat fungeert als een brug waardoor er bij nat weer veel water in de remtrommels loopt. Hierdoor roest het mechaniek waardoor de remschoenen niet soepel terugveren en bovendien slijten de remschoenen razendsnel: door alle 'natte' kilometers zijn de remschoenen al zodanig versleten dat de vervanging alweer nodig is. Op advies van Velomobiel.nl ga ik hierbij de boel modificeren en de reactieplaat naar beneden gericht monteren. Hiervoor moet ik een extra beugeltje maken aan de veerpoot.

6 opmerkingen:

  1. Geweldig idee dat kuisrad. Ik gebruik gewoon één van de wc-borstels die is overgebleven van mijn wc-bakjes knutselactiviteiten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je de quest niet gewoon op zijn kant gooien en in spuiten met een tuinslang?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op 1 april vind ik het kuisrad handiger. Op alle andere dagen laat ik de modder gewoon zitten of gebruik ik een plamuurmes.

      Verwijderen
  3. Wat een hoop werk Willem.
    Ik haal gewoon ff de hoge druk reiniger er door als de quest op zijn kant ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt natuurlijk ook een Mango of Strada aanschaffen. Kun je A makkelijker schoonmaken en B hoef je minder vaak door de berm (=modder) te rijden bij te krappe bochten. Wel grappig om te zien hoe je de (krappe) bocht neemt via het talud als je het viaduct aan het begin van de Butaanweg op rijd. Was dat niet op 1 april??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de draaicirkel zou ik inderdaad liever een Mango of Strada hebben. De 180 graden draai onderaan het talud kan ik nét maken. Met de Trykers die ik er nu twee weken onder heb liggen net iets makkelijker. Het is overigens de enige probleembocht op mijn 38km lange route dus het valt wel mee.

      Verwijderen