zondag 15 september 2013

In de houtgreep

Met de titel van dit bericht neem ik het risico voor lief om vanaf nu voor immer op internet te worden teruggevonden als een slechte speller... En afgaande op deze foto zullen mijn kansen op de RDW baan of Texel ook niet hoog worden ingeschat, laat staan in Battle Mountain...


Golfplaatje er op, raampje er in...
Tot ziens volgend jaar op de RDW baan!



Voor de meeste onderhoudswerkzaamheden aan de Quest moet deze op zijn kant worden gelegd. Om het doorleefde koetswerk van mijn fiets niet onnodig meer te beschadigen leg ik dan eerst een plaatje piepschuim of een oud strandlaken op de garagevloer. Ook bij Velomobiel.nl is de fiets op zijn kant op een deken de gebruikelijke manier om onderhoud uit te voeren maar daar hebben ze dan wel weer het gemak van heftafels. De fiets op zijn kop zou nog makkelijker zijn (werkhoogte, beide  voorwielen tegelijk goed toegankelijk) maar vanwege de vorm niet mogelijk...

Om mijn Quest stabieler op zijn kant te leggen, beschadigingen te voorkomen en zelfs op de kop zetten mogelijk te maken heb ik de houtgreep houdgreep gemaakt: twee sets houten platen waaruit precies de dwarsdoorsneden van de neus en de staart zijn uitgezaagd. 



Neus- en staartgreep. Nog zonder de afrondingen.

















De beide platen zijn door de helft gezaagd en worden met kistsluitingen weer aan elkaar geklikt waarbij ze om de Quest heen klemmen. De Quest wordt hiermee 'vierkant' en kan stabiel op zijn kant of op de kop worden gelegd. Op elke verbinding zitten twee kistsluitingen voor een starre (momentvaste) verbinding. Bij monteren van de grepen om de Quest beide sluitingen tegelijk aantrekken.


Twee kistsluitingen voor een
starre verbinding. 
Tegelijk aantrekken.
OSB met messing en groef.

















Om beschadigingen te voorkomen heb ik aan de binnenzijde de zachte lusjesband van klittenband geplakt en heb ik ter plaatse van de tapenaad uitsparingen gemaakt. Door de hoeken sterk af te ronden is het geheel makkelijk om te rollen. 
Voor de houdgreep heb ik restmateriaal gebruikt wat ik nog had liggen. Voor de neusgreep 18mm watervast multiplex (duur!) en voor de staartgreep 18mm OSB (lekker goedkoop). Het OSB is lelijk spul maar heeft als voordeel dat de randen voorzien zijn van messing en groef. Ik heb de beide helften van de staartgreep zo gemaakt dat de ene helft een messing heeft en de andere een groef waardoor de beide helften nog stabieler aan elkaar te bevestigen zijn.
Het inklemmen van de Quest in de houdgreep en omkantelen is in twee minuten gebeurd, zoals te zien op het filmpje. Excuus voor de lage kwaliteit, mijn fototoestelletje kan niet beter helaas.


Koprol




















De eerste onderhoudsklus waarvoor ik de houdgreep heb gemaakt was het vervangen van de kogelgewrichten van de voorwielophanging en het uitlijnen van de wielen. Het werkte erg prettig: beide wielen zijn goed toegankelijk, gereedschap kun je makkelijk op de platte bodem van de fiets neerleggen. 


Onderhoud aan de wielophanging.
Zelfgemaakte uitlijnlinealen.





















De fiets is de hele tijd stabiel in de greep blijven staan en ook het omrollen en zelfs verslepen van het geheel gaat makkelijk. Het koetswerk blijft vrij van de grond en er is geen kans op beschadigingen. 
Zoals op de eerste foto te zien is was zelfs een testritje voor het testen van de uitlijning van het stuur mogelijk zonder de grepen te verwijderen. Er mist alleen nog een raampje in de voorste greep...


Met afrondingen voor het omrollen en
uitsparingen om het tape niet te beschadigen













Om de grepen goed te laten werken is het zaak dat de vorm nauw aansluit om het koetswerk. Hiervoor heb ik de vorm eerst uitgesneden uit dunne schuimplaten (3mm) en later overgenomen op het hout en uitgezaagd. Om de schuimplaten passend te maken heb ik de vorm van het koetswerk volgens een gangbare methode overgenomen, door de plaat rechtop dwars tegen de fiets te zetten en met behulp van een klosje en een potlood de vorm over te brengen op de plaat. Uitsnijden, plaat weer tegen de fiets en zo telkens een 5cm verder. Om de platen precies passend te maken heb ik een list verzonnen: een met terpentine doorweekte lap (controleer eerst of dit de fiets niet oplost...) strak op het koetswerk leggen en de plaat met de uitgesneden vorm er tegenaan drukken. De terpentine lost het schuim op en je houdt een precies passende vorm over. Links en rechts zijn iets verschillend. Nadat je de ene kant hebt overgenomen op het hout gebruik je de terpentinetruc opnieuw om het schuim precies passend te maken voor de andere kant.



De 'terpentinetruc' werkt ook voor 
andere vormen.













Totale kosten: 
Plaat OSB, groot genoeg voor neus- en staartgreep ca. €12
8 kistsluitingen €20
Klittenband €10











8 opmerkingen:

  1. Handig! Goed verzonnen en goedkoop te realiseren, kortom een prima tip!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slim ding man ...
    Iets voor Wim's winkel ?
    Nu je de vorm hebt, kun je laten watersnijden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit deze kantel platen. Toch heb ik een tip. Is het niet handiger om de onderkant van een zijde te verlengen zodat het bevestigingspunt voor de kist sluiting meer aan de zijkant zit, zodat je niet helemaal onder je velomobiel hoeft te kruipen om de twee delen vast te zetten.
    Ik ben geen Velomobiel rijder maar volg via dit medium de belevenissen van deze tak van fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed uit deze kantel platen. Toch heb ik een tip. Is het niet handiger om de onderkant van een zijde te verlengen zodat het bevestigingspunt voor de kist sluiting meer aan de zijkant zit, zodat je niet helemaal onder je velomobiel hoeft te kruipen om de twee delen vast te zetten.
    Ik ben geen Velomobiel rijder maar volg via dit medium de belevenissen van deze tak van fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip inderdaad. Met twee strips zou de sluiting naar opzij verlegd kunnen worden en daarmee beter bereikbaar zijn. Dat wordt dan kantelframe 2.0!

      Verwijderen