zondag 15 januari 2017

Questnieuws

Eindelijk breaking nieuws: een breuk in het frame van mijn witte Quest. Voor diegenen die denken: een Quest heeft toch helemaal geen frame? Deze Quest, nummer 129 is de allerlaatste Quest met 3 20" wielen, een tussenas en een frame. Precies als de Mango.



Nadat ik na thuiskomst van de Oliebollentocht 2016 net had besloten nog een twee jaar door te fietsen met mijn witte Quest, brak op 2 januari het frame. 'Klonk', en vanaf toen trok de fiets een kattenrug als ik met de rem aangetrokken de pedalen aanzette. Weg voornemen om zelf een ton bij te zetten op de kilometerteller. Weg de trots over met één van de Questen met hoogste kilometerstand toch nog gezellig mee te fietsen. Weg Quest 129. Al dezelfde avond tipte Roef mij over de fiets van Marco en een week later kon ik deze mooie gele Quest 450 aanhaken. Met de rampzalig verlopen maidentrip met Q129 in het geheugen wen ik nu liever aan een nieuwe fiets in een vertrouwde omgeving.


Q450 op de verkoopfoto van Marco. Onweerstaanbaar...



Onderweg naar huis

Quest 129 staat nu volledig uit elkaar gepuzzeld op schraagjes in de schuur. Gisteren is het frame vakkundig gelast door Allert en de komende dagen kan ik de fiets weer gaan opbouwen. Na reparatie mag de fiets een nieuw baasje gaan zoeken. Nu de fiets toch helemaal uit elkaar ligt is het meteen dé kans om een aantal zaken aan te pakken die anders onbereikbaar zijn: een paar nieuwe kogelkopjes in het midden van de stuurtunnel, nieuwe balhoofdlagers, een nieuwe led in de richtingaanwijzers achter, een paar reparaties aan de kuip en een grondige schoonmaak van de binnenkant en de wielkasten. Kettingen, cassette, middenastandwiel en freewheel heb ik in november nog vervangen en de Ginko voorwielen met 90mm remmen heb ik nieuw gemonteerd in augustus 2016, evenals de achteraslagers. Q129 is hiermee nog geen nieuwe fiets maar kan een nieuw baasje nog veel fietsplezier geven.





Ondertussen heb ik vrijdag mijn eerste woon-werk retourtje met Q450 afgelegd. Ik heb nogal een ongelukkige hand in het uitkiezen van de omstandigheden en gebeurtenissen tijdens eerste ritjes met nieuwe fietsen. Zo ook ditmaal. Hagelbuien en windkracht 7 met nog veel hardere windstoten zijn niet de ideale omstandigheden. Ik kon het snelheidspotentieel van de nieuwe fiets niet volledig benutten maar wel heb ik genoten van de kap, vooral in de hagel een uitkomst!


Wieldoekjes nog terug te plaatsen...

6 opmerkingen:

  1. Ik hoor je zo op de OBT nog stellen dat je zelf 100.000 km wilde halen met de Quest. Het heeft niet mogen zijn. Veel succes met de nieuwe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat de kap mooi aansluit op de smurfenmuts, een mooie zichtbaar efficiente stroomlijnfiets zo.

    We zullen er wel aan moeten wennen dat ze feitelijk niet meer nieuw verkocht worden, de QV lijkt toch wel de rol van de Quest te gaan overnemen nadat die niet meer de snelste velomobiel is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel veel plezier met je "nieuwe" fiets! Misschien kan je daar wel de 100.000 mee uitrijden! En als je nog eens een velomobiel moet verkopen of je zoekt iets, weet je me te vinden :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou moeten lukken Roef! Nog maar 99.785km te gaan. En ik jou ook heel dankbaar voor de gele tip! En voor de bemiddeling bij de verkoop van Q129. Als dat is afgerond dan weet ik jou ook nog wel te vinden ;-)

      Verwijderen
  4. Hoe rijdt dat nu, met het standaard gebeuren of heb je de Rotor crankset toch overgezet ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik fietste al een tijdje zonder. Er zit speling in. Na 500m ben je al gewend, bovendien fiets ik natuurlijk ook op gewone fietsen zonder excentriek. Nu de Rotor weer opknappen. Ik heb er trouwens twee. Of ik 'm weer terugmonteer weet ik nog niet zeker.

      Verwijderen