maandag 7 april 2014

Appels en Trykers

Kort geleden heb ik na 11.000km de Schwalbe Marathon voorbanden vervangen door twee nieuwe exemplaren. Dat de oude banden na 11.000km helemaal groen zagen lag aan verkeerde uitlijning van de voorwielen hoewel ik dacht dat ik dat juist heel keurig had gedaan. Kwestie van verkeerd referentievlak. Anders hadden er zeker nog meer kilometers met deze banden ingezeten: bij de laatste OBT een Quest gezien met Marathon voorbanden, met na 12.000km nog steeds duidelijk profiel.
Hoewel Marathons niet de allersnelste banden zijn heb ik toch weer gekozen voor hetzelfde type: duurzaam en door de uitstekende lekbestendigheid van deze banden ben ik het bandenplakken bijna verleerd. Dat is ook wat waard.


Tryker.
Bron: Schwalbe.com

















Na een paar weken met de nieuwe Marathons te hebben opgetrokken kreeg ik de gelegenheid om de Trykers uit te proberen. Als nieuwe achterband heb ik hierbij een Big Apple Plus gemonteerd ter vervanging van de Energizer Plus die na een 16.000km nog wel even meekon.
Volgens de specificaties van Schwalbe zijn de Trykers duidelijk sneller dan de Marathons: lager gewicht en lagere rolweerstand. Hoewel de meningen over en ervaringen met de Trykers verdeeld zijn ervaar ik de Tryker als een comfortabele en snelle band. Mijn referentiepunt is hierbij uiteraard de Marathon waar ik de laatste 12.000km mee heb gefietst. Ten opzichte van de Marathons trek ik sneller op en haal ik hogere (gemiddelde) snelheden.
Een eenvoudig testje waarmee ik de conditie van mij en mijn Quest regelmatig evalueer is de tijd die ik nodig heb om van 0 tot 40 km /uur te versnellen wanneer ik optrek na een verkeerslicht. Met de Marathons lukte dit meestal in precies 20 seconden met de fiets normaal beladen met alle benodigdheden voor woon-werk verkeer. Met de Trykers lukte dit sprintje laatst in 18 seconden waarbij ik ook nog een 5 kilo onderweg bij de boer ingeslagen groente en fruit vervoerde.

In enkele beoordelingen en ervaringen over de Trykers lees ik dat de band niet snel zou zijn. Wellicht niet echt wanneer je deze band vergelijkt met een snelle en lichte raceband. Als de duurzaamheid en lekbestendigheid van de Trykers echter vergelijkbaar blijken met de Marathons dan zal het mij tegenvallen om de net ingereden Marathons verder op te slijten wanneer de Trykers aan vervanging toe zijn. Prettig is ook de iets kleinere draaicirkel met de Trykers.



Big Apple Plus (met anti-leklaag).
Bron: Schwalbe.com















De Big Apple Plus als achterband bevalt ook goed. Duidelijk merkbaar is het 'luchtvering' effect waardoor hobbels en ribbels minder goed te voelen zijn. Een nadeel is de iets grotere breedte, ik moet een klosje hout tussen de kuip van de fiets en de wielkast plaatsen om de wielkast iets om te duwen en zo vrij te houden van het wiel. Ik ben benieuwd hoe duurzaam en betrouwbaar deze band zal blijken. De Energizer Plus was na een ruime 16.000km nog niet aan vervanging toe en is nooit lek geweest.

6 opmerkingen:

  1. Belangrijk: een band is niet zo snel meer als je om de haverklap moet stoppen om lekken te dichten ;-) Merkt je bij de Quest ook dat de Tryker graag bochten neemt? Ik vind de zijdelingse grip opvallend goed.
    Trouwens: een band die 16.000 km meegaat, dat is economisch ook een duidelijke plus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, op Velomobilforum.de las ik laatst in een bandengerelateerd topic over iemands ervaringen met een snelle band maar die wel elke 70km lek was. Dat is meer dan één keer per dag met mijn kilometrage. Dan moet de band wel serieus snel zijn om dat tijdverlies (en ergernis) te compenseren.
      Vwb. de zijdelingse grip van de Trykers: volgens mij ga ik eerder om met mijn fiets dan dat ik uit de bocht schuif. Met mijn lengte van 1m85 zou ik beter een 'lange mensen Quest' kunnen hebben maar toen ik mijn fiets kocht was er nog niet zo veel tweedehands aanbod.

      Verwijderen
  2. ik heb getwvijveld als ik deze er onder ging doen, maar las dingen zoals grip verlies bij regen enz enz dus toch vanaf gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt veel verteld. Het is ook allemaal afhankelijk van waarmee je vergelijkt, wat je referentie is. Ik heb het gevoel dat de Orca sneller zal omgaan dan dat de banden gaan glijden bij regen, net zoals WJ hierboven ook zegt.
      Daarbij komt dat Schwalbe blijkbaar de naam wel behoudt, maar dat veel banden bijna jaarlijks veranderen (rubbersamenstelling, dikte van het loopvlak, lagen eronder, ...). Om die reden kun je moeilijk afgaan op alles wat niet echt heel recent is: een Marathon Plus 2014 heeft enkel nog de naam gemeen met de versie van 2010...

      Verwijderen
  3. Ik lees nogal eens van (zelfgebouwde) fancy richtbokken. Vergeten daarbij wordt nogal eens denk ik dat de wielen daarbij absoluut in de rechtuitstand gezet moeten worden!
    En daarvoor heb je al minstens 1 lange lat nodig om te kijken of het achterwiel op de halve afstand staat van die tussen de voorwielen. In de bocht staan de wielen volgens Ackermann namelijk in naspoor. Eén lat erbij en je hebt helemaal geen richtbok nodig (-:
    Bij mijn Limit leg ik er wel altijd 70 kg steekgewichten in voor het uitlijnen. De kogelkoppen haal ik dan los met een autokrik onder een wielkast geplaatst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, ik leerde dat dit bij de Alleweder ook nodig was. Bij recentere ontwerpen moet de velomobiel voor het uitlijnen dan weer niet meer verzwaard worden.

      Verwijderen