zondag 29 september 2019

Hoofddeksel

Ahum, de helm. Ik ben een overtuigd gebruiker, niet alleen op de motor maar ook op een snelle fiets. Ik zou niet graag met onbeschermde schedel het asfalt of een willekeurig object toucheren met de snelheden die ik dikwijls met mijn velomobiel of ligfiets bereik. Ik ken alle discussies; ik weet dat een helm geen ultieme bescherming biedt en ook dat de omtrek van mijn gehelmde hoofd groter is waardoor de kans dát ik iets raak met mijn hoofd groter is enz. Dat ik met helm meer risico neem dan zonder, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Dat risico loop fiets ik toch wel. Met of zonder helm. Mijn velomobiel gebruik ik om snel naar mijn werk te fietsen en weer terug naar huis en zonder helm zou ik niet minder hard gaan fietsen want 'o er zou toch eens iets gebeuren nu ik vandaag mijn helm niet draag'. Ik ben blij dat ik een helm droeg, die ene keer dat ik met mijn velomobiel eskimoteerde en twee maal over de kop rolde. 

Afijn, na jaren van dagelijks gebruik, goed voor meer dan 100.000 kilometer, was mijn witte helmpje aan vervanging toe. En toen kwam het dilemma: een lichte en goed ventilerende helm of juist een meer gesloten helm mét vizier. Vooral dat laatste was al langere tijd een wens. Elke ligfietser die ook met minder mooi weer fietst zal weten hoe pijnlijk het is, grote koude regendruppels die hard in je ogen petsen. En ligfietsen in een hagelbui is bijkans onmogelijk. Gelukkig duren die nooit zo lang. Omlaagkijken zoals bij een gewone fiets is er niet bij. Een bril beslaat, zeker bij stilstand en nog meer bij gebruik van het schuimdeksel. De racekap? Die hangt altijd aan een haakje in de schuur want (ook dit is persoonlijk) te weinig (over)zicht, te krap, te gehorig, geen ruitenwissers, te benauwd. En bij ideale weersomstandigheden, te snel. 

Terug naar het helmdilemma dus: lichtgewicht en ventilerend of wat meer gesloten en een vizier? Ik kwam er niet uit en besloot ze beide aan te schaffen. Net zoals een groot deel van de mensenpopulatie (de helft ongeveer) met schoenen omgaat. Een helm voor de zomer en eentje voor de winter. De zomerhelm werd een Lazer Blade+ met MIPS -dat schijnt je brein nog beter te beschermen doordat de helm een beetje om je hoofd kan draaien bij het opvangen van een klap- is mij de afgelopen maanden uitstekend bevallen. Licht, goed ventilerend en fijne pasvorm. Je merkt niet eens dat je 'm op hebt. 

De andere helm werd een Alpina Altona. De racefietsenwinkel om de hoek kon deze helm niet leveren dus met enige tegenzin werd het een internetaankoop. Nadat ik de (weer veel te grote) doos (bezorgd door zo'n wit busje waar ik niet van houd al was het alleen maar omdat ze te altijd te hard door de straat rijden en stilstaan op het fietspad) had uitgepakt twijfelde ik sterk aan mijn keuze. De helm was wat zwaarder, en nogal erg gesloten. Een beetje groter ook, zo op het oog maar na meten kwam ik tot de slotsom dat dat vooral optisch was. De helm oogt nogal massief. Nadat ik de helm had afgesteld liet ik de beschermfolie op het vizier toch nog maar even zitten. Misschien ging 'ie toch wel retour. Het leek mij bij nader inzien meer een helm voor een forens op een snelle elektrische fiets.



Maar de uiterste datum om te kunnen retourneren ging voorbij en gaandeweg zijn de weersomstandigheden zo geworden dat ik de folie van het vizier heb gepeuterd en de helm toch maar eens ben gaan gebruiken. Ondanks mijn eerdere reserves blijkt het een erg prettig hoofddeksel te zijn. De pasvorm is fijn, vooral de kinband met ratelverstelling is handig: een tandje strakker na een haarknipbeurt, een tandje losser met een kol er onder geklemd. Het wat hogere gewicht vind ik tijdens het dragen niet echt een bezwaar. En het vizier is met het weer van de laatste dagen echt een plezier: het beslaat niet en is meteen omhoog te klappen als lichten van tegemoetkomend verkeer door de verstrooiing door de druppels op het vizier toch te veel zicht ontnemen. En meteen weer omlaag, zodra de tegenligger is gepasseerd. Bij stevige regen rollen de druppels overigens snel van het vizier af.
Aan de achterkant is een rood licht geïntegreerd. Niet dat je daar veel aan hebt overigens in een velomobiel maar mogelijk dat de weerkaatsing op de smurfenmuts toch nog iets doet. Verder kan de helm aan de bovenzijde open of dicht worden gezet, voor ventilatie of juist wat meer warmte. Fraai vind ik hoe onder de ventilatieklep een soort honinggraadstructuur is aangebracht met talloze ventilatiekanaaltjes. Het enige nadeel van de helm vind ik het zwarte rubber randje onderaan het vizier. Ongetwijfeld bedoeld om je neus te beschermen in geval van malheur maar het zit net een beetje in het zicht. Als ik bij het opzetten van de helm er op let dat ik hem een beetje verder over mijn voorhoofd zet, heb ik er verder geen last van. 







Aanvankelijk had ik één dilemma: welke helm te kopen? Nu heb ik dagelijks een dilemma: welke helm te dragen? Het regent vandaag weer dat het giet en dat lijkt morgen ook weer het geval. Dan is het makkelijk, het wordt weer de helm met vizier.




5 opmerkingen:

  1. Dag Willem, ik ben ook al een tijdje op zoek naar een nieuwe helm, en de Alpina Altona lijkt mij ook wel wat, alleen heb ik liever een opvallende kleur. Wat was het belangrijkste argument om deze helm te bestellen?
    Groeten uit Muntendam

    Marten Drenth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marten, het aanbod aan helmen met vizier is niet heel groot. De aërodynamische helmen met voor tijdritten vallen vanwege hun lange achterkant vanzelf al af voor gebruik op een ligfiets of velomobiel. Dan zijn er een paar vrij dure helmen (van Casco bijvoorbeeld) die ik niet zo fraai vind; wat te opvallend. Andere fietshelmen met vizier zijn ook vaak grotendeels gesloten, skihelmen bijna (bijvoorbeeld Lazer Armor). Bij weer andere (bijvoorbeeld Lazer Urbanize, Giró Attack, Casco Roadster, maar ook de TT helmen) kan het vizier niet omhoog worden geklapt. Van de paar helmen die dan nog overblijven, heb ik deze gekozen. En ik ben er dus tevreden mee. Een meer opvallende kleur zou fijn zijn maar helaas niet beschikbaar. Alleen grijs of zwart. Een andere die ik heb overwogen is de Lazer Anverz maar die heb ik niet gekozen vanwege de omsluiting van de oren. Ik dacht dat dit het dragen van mijn Trekz koptelefoon lastig zou maken. En die helm is weer heel erg open, in nat en koud weer is het best fijn als de helm wat meer gesloten is. De ventilatieklep op de Alpina helm werkt erg goed, je voelt meteen een luchtstroom langs je voorhoofd als je de klep open zet. Het was uiteindelijk vooral deze of de een helm van Abus met vizier. Ik zie dat Cratoni ook een fraaie helm met ruit heeft. Veel helmen met vizier zijn goedgekeurd voor gebruik op een meetrapbrommer en daarmee zwaarder en minder ventilerend.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de zeer heldere uitleg Willem, ben er zelf nog niet helemaal uit welke ik ga aanschaffen. De Alpina is in Nederland wel een beetje moeilijk verkrijgbaar. De Cratoni is ook een leuke helm, maar weer verkrijgbaar in zwart, bijna zwart en wit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de helm gekocht via Rose. Inderdaad, mijn 'stenen' fietsenwinkel kon de helm niet leveren.

      Verwijderen
  3. Dag Willem, het heeft even geduurd, maar ik heb gekozen voor de ABUS Ace 2.0. Het was nog best lastig om een fietswinkel te vinden waar ik de Cratoni, ABUS en Lazer naast elkaar kon passen. Bedankt voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen