zaterdag 28 mei 2016

Tachtigplusser

De Beneluxtunnel, de grootste dagelijkse hindernis op mijn route. Maar eerlijk is eerlijk, voordat de hinder begint, altijd eerst nog een stukje ontspannen naar beneden suizen over de A4. Helemaal fijn als het verkeer op de andere rijbanen stilstaat. Ik gun iedereen van harte heel veel mobiliteit, daar niet van, maar wanneer de automobilist stilstaat fietst de velomobilist het liefst. 

















Nu de temperaturen hoger zijn en de lucht- en rolweerstanden lager, komen de hogere getallen weer in beeld op de kleine schermpjes van de kilometertellers. Vastberaden om de maximale snelheid hoger te zetten dook ik gistermiddag de tunnel in. Met de fiets in het hoogste verzet geschakeld en mijn benen rondmalend zoals we dat kennen van Asterix en zijn corpulente maat, kwam ik voorbij de 80 en tikte ik de 81.8km/uur aan. 



Het wordt toch tijd voor een groter voorblad. Helaas ben ik met mijn Rotor RS4X crankset beperkt in mijn keuze. Misschien dat de Efneo crankset met geïntegreerde versnellingen (waar ik inderdaad nog steeds op wacht...) iets gaat brengen, zodat ik het record uit het prille begin van mijn carrière als velomobilist kan verbeteren. Ooit heb ik toen 84 aangetikt. Zo niet, dan is de 81.8 voorlopig maar weer het hoogst haalbare, ook goed. Snel zat.

6 opmerkingen:

  1. Een mooie snelheid! heb ik ook eens gehaald van de Ketelbrug met 53 x 11. Maar waarom een groter voorblad voor snelheden die je bijna nooit rijdt? Het nadeel van een groter voorblad is dat de sprongen tussen de versnellingen groter worden. Mijn Quest heeft een duo-voorblad (39 en 53) en een 11-23, 10-speed achter (11-12-13-14-15-16-17-19-21-23). Oké, hier kan ik geen bergen mee beklimmen, maar in het vlakke Nederland is dit ideaal. De stapjes tussen de versnellingen zijn heel klein en dat vinden mijn knieën erg fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 81,8 Km/uur? Nou, dan hoop ik dat er onderweg geen gekke dingen gebeuren.
    grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ... recent nog in de Quest met 86 km/h de noordzijde van de Amerongse berg afgedaald. Eigenlijk te hard moet ik bekennen. De auto die bovenaan nog kort achter me zat was onderaan nauwelijks nog te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een tachtig plusser ? Zo da's een respectabele leef, euh, snelheid !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie snelheid voor Nederland! Ik rijd die bijna dagelijks op mijn woon-werkroute in de zomermaanden, mijn record staat nog wat hoger, maar dat was niet op de WW-route. Onlangs voor de eerste keer 3 cijfers voor de komma gezien, de teller kwam toen op 100,5 km/u.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een hele geruststelling, 80 is dus gewoon een veilige snelheid 😉

      Verwijderen